خطر استفاده از وای فای ( Wifi) رایگان و راه مقابله با آن

مشخصات مقاله

این مقاله را در فضای مجازی برای دوستان خود ارسال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقاله را با موزیک ملایم زیر مطالعه کنید.

خطر استفاده از وای فای ( Wifi) رایگان و راه مقابله با آن

طبق بررسی‌های انجام شد ، نزدیک به ۵۷ درصد کاربران در صورت نیاز، از وای فای عمومی استفاده می‌کنند. امنیت بسیار پایین و قرارگیری کاربران متصل در معرض خطر فاش شدن اطلاعات بسیار مهم همچون اطلاعات حساب بانکی آنلاین، مهم‌ترین ایرادات این نوع شبکه‌های بی سیم به شمار می‌روند.

اگر توجه داشته باشید این روزها تقریباً تمام مکان های عمومی استفاده از وای فای را رایگان کرده اند و خطر استفاده از وای فای رایگان در مکانهایی نظیر رستوران ها ، کافی شاپ ها ، مراکز خرید و حتی یه کاروش هم میشناسم که اون هم وای فا رو رایگان در اختیار قرار داده که این یه نوع تبلیغ برای اون مکان به حساب میاد اما تا حالا به این فکر رفتید که ممکنه استفاده از این وای فا های عمومی و رایگان چه خطراتی رو برای شما در بر داره؟ آیا میدونید که ممکنه اطلاعاتتون توسط هکر ها شنود شه؟ امروز میخواهیم در این مورد کمی صحبت کنیم و پیشنهاد هایی جهت جلوگیری از هکر شدن یا افزایش امنیت در برابر هکران بگوییم در ادامه ازتون میخوام هرگونه پیشنهاد یا انتقادی که دارید تا این مطلب کامل تر شه رو در ادامه مطرح کنید ، پس با ما در فراشبکه نوین بمانید.

بی برو برگرد تقریباً 98% افرادی که لپتاپ ، موبایل های هوشمند ، تبلت دارند از وای فای های عمومی استفاده میکنند و این موضوع برای کاربران خوشایند است چرا که اینترنت همراه رایگان دارند و میتوانند کار های روزمره خود را انجام دهند ولی در این بین افراد سود جویی مانند Hackر های اینترنتی هستند که در این مکان ها به انتظار شما نشسته اند تا از این موقعیت سوء استفاده کرده و به اطلاعات شما برنامه های سیستمتان حتی عکس های ذخیره شده در سیستمتان یا اطلاعات بانکی تان دسترسی پیدا کنند. پس بهتر است بدانید برخی Hackر ها ابتدا وارد مکان عمومی میشوند و پس از اینکه فهمیدند نام یا SSID وای فای عمومی چیست اقدام به ساخت HOT Spot عمومی با نامی دقیقاً مشابه با وای فای آن محل میکنند و به دلیل شباهت نام وای فای عمومی با وای فای هات اسپات فرد Hackر کاربران عام که اصلاً دقت کافی در این زمینه را ندارند به جای اینکه به وای فای محل متصل شوند به وای فای Hackر وصل میشوند در این حالت شما دو دستی سیستمان و تمام رمز های عبور را به Hackر تقدیم کرده اید پس پیشنهاد فراشبکه نوین به اینگونه کاربران این است که قبل از متصل شدن به وای فای از نام اصلی وای فا محل اطمینان حاصل کرده ، مثلاً از صاحب کافی شاپ یا مغازه داری که آن وای فای را به اشتراک گذاشته نام و پسورد وای فای شان را بپرسید سپس به آن وصل شوید ، البته باز هم یادتان باشد وای فای هایی که بدون پسورد هستند را بیشتر مراقب باشید.

همانطور که میدانید امنیت همیشه قطعی نیست و میتوان گفت نسبی است ولی عاقلانه ترین کار این است که شما باید تمام راه ها را در برابر نفوذ گران ببندید تا امنیت خود را بهبود بخشید که حداقل هر هکری نتواند به راحتی سیستمتان را مورد نفوذ قرار دهد پس باز هم پیشنهاد گروه فنی و مهندسی فراشبکه نوین به کاربران عزیز این است هر گاه می خواهید به وای فا های رایگان و عمومی متصل گردید فولدر هایی که به اشتراک گذاشته اید را از حالت Share خارج کنید چون به محض اینکه شما وارد شبکه ای می شوید به صورت خودکار فولدر های شیر شده شما و همچنین تمام اطلاعات آن فولدر ها به اشتراک با افرادی که در آن شبکه هستند در می آید البته این موضوع برای Hackران قابل درک تر است چون برای ورود به منابع شیر شده یک سیستم باید یوزر و پسورد ان سیستم را داشته باشید که این موضوع را بعداً با هم بررسی میکنیم تا بدانید فهمیدن یوزر و پسورد سیستم ها نیز قابل شناسایی است ، ضمناً تمامی درایور های سیستمتان به صورت پیشفرض Share شده هستند که در ادامه خواهم گفت چطور این درایو ها را از اشتراک خارج کنیم تا امنیتمان بالاتر برود

*

خطر استفاده از وای فای رایگان
خطر استفاده از وای فای رایگان

همانگونه که در تصویر ملاحظه میکنید شما میتوانید به Computer Managment رفته و در Share Folders ببینید تمام پارتیشن های سیستمتان به صورت Defult شیر شده هستند پس با راست کلیک روی آنها و انتخاب گزینه Stop Sharing امنیت خود را بالاتر برده تا حداقل هر کسی که خود را Hackر میداند نتواند وارد سیستمان شود و حداقل کار را برای آنها سخت تر کرده اید و البته پیشنهاد میکنم روی اطلاعاتی که خیلی برای شما دارای اهمیت هستند رمز گزاشته تا باز هم امنیتتان بالاتر رود.

Hackر ها یا نفوذگران اغلب از ابزار هایی برای این کار استفاده میکنند که دارای Sniff (اسنیفر) هستند این کلمه به معنای بو کشیدن هم هست که توسط این گونه ابزار ها خودشان را جای سرور یا آن وای فای معرفی میکنند و در این حالت Packet های شما ابتدا به آن نرم افزار رسیده سپس به سمت مقصد هدایت میشوند که این حالت با man in the middle attack نامگزاری شده است . پیشنهاد فراشبکه نوین این است که میتوانید جهت جلوگیری از این اتفاق بد از VPN یا (virtual private network) شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید. البته اکثر این نرم افزار هایی که همین کار را انجام میدهند مثل cain and abel هنگام اسنیف کردن به شما پیغامی میدهد مبنی بر اینکه ترافیک های HTTPS را نمیتواند Sniff کند زیرا اطلاعاتی که در این پروتکل جابجا میشود رمز نگاری شده و امنیت را بیشتر میکند مگر اینکه امنیت HTTPS را خودتان قبول کنید ، برای مثال: حتماً دیدید زمانی که میخواهید وارد ایمیلتان شوید سایت مذکور HTTPS هست ولی گاهاً پیش میآید با پیغامی روبرو میشوید که میگوید آیا میخواهید خودتان این ریسک را قبول کنید (زیاد وارد این بحث نمیشم) اگر شما قبول کنید یعنی امنیت خود را برهم زده اید و کار را برای این ابزار ها ساده تر میکنید.

تکرار میکنم یادتان باشد زمانی که به شبکه وای فای خواستید وصل شوید اگر پسورد از شما خواست احتمال اینکه Hackها آنجا باشد زیاد تر است.

در خصوص سایت های رمز نگاری شده که پیشتر صحبتش شد (HTTPS) شما میتوانید به لینک زیر رفته و در خصوص Hack اطلاعات بانکی و Fake Page اطلاعاتی را کسب کنید.

  • خرید های اینترنتی و کلاه برداری ها از طریق اطلاعات بانکی شما

گاهی اوقات دوستان سوال می پرسند شبکه های با کابل دارای امنیت بالاتری هستند یا شبکه های وای فای و بدون سیم ؟ یادتان باشد هرگاه از شبکه های بدون سیم استفاده میکنید باید مراقب اطلاعاتتان باشید بهترین روش ارسال اطلاعات رمزنگاری اطلاعات است ، پس شبکه های با سیم هم امنیت بالاتری دارند و هم سرعت بالاتری را نسبت به شبکه های بیسیم به خود اختصاص داده اند.

اکثر hotspot ها زمانی که در بستر اینترنت اطلاعاتی را ارسال مینمایند رمز نمیکنند پس امن هم نیستند و هرگاه از یک شبکه نا امن استفاده میکنید و وارد سایتی میشوید که هنگام ورود امنیت شما رابا پروتکل https همگام میکند یعنی ورد به سایت یا Sign in سایت امنیت دارد ولی مابقی سایت خیر پس در این حالت باز هم شما میتوانید مورد نفوذ قرار گیرید بدین شکل که دیگر کاربران داخل شبکه میتوانند هر چه شما میبینید را ببینند. یکی دیگر از کارهایی که پیشنهاد میشود امنیت خود را بالاتر ببرید این است که پزمانی که وارد حساب کاربری خود شدید برای مدت زمان طولانی آنجا فعالیت نکنید و زمانی که کارتان تمام شد از حساب خودتان خارج شوید و ضمناً هر زمانی دیدید وبسایت دارای امنیت لازم برای ماندن را ندارد سریعاً از آن سایت خارج شوید ، پیشنهاد فراشبکه نوین به شما کاربران عزیز این است که هیچگاه از یک کلمه عبود (Password) برای چندین وبسایت استفاده نکنید و همیشه پسوردی را انتخاب کنید که دارای امنیت لازم باشد مثلاً Complex باشد و تعداد کارکتر های زیادی را داشته باشد تا حداقل از گزند افرادی که خود را Hackر میدانند در امان بمانید.

همانگونه که میدانید برای شبکه های وای فای از چند مل رمز نگاری استفاده میکنند یکی از قدیمی ترین آنها رمز نگاری WEP هست که این الگوریتم امنیت کمی دارد و پس از آن به ترتیب WPA و WPA2 امنیت های بالا تری را برای شبکه شما فراهم میکنند که در این خصوص مقالات متعددی در وبسایت فراشبکه نوین مطرح شده است .

البته فکر نکنید اگر شبکه وای فایی که از ان سرویس گرفتید WPA2 بود امنیت شما فراهم شده است نه خیر اشتباه نکنید این فقط یک نقطه قوت است و اصلاً ملاک و معیار خوبی برای سنجش نیست پس همه فاکتور ها را با هم باید چک کنید و هر جایی یک شبکه رایگان دیدید خیلی زود به آن اطمینان نکنید که برخی اوقات پشیمانی سودی ندارد.

خیلی از مرورگر های اینترنتی به کاربرانی که از سایت هایی با ریسک بالا دیدن میکنند یا از سایت های مشکوک هشدار هایی را مبنی بر این که این سایت مشکوک است و اختیار دیدن سایت با خودتان است را به کاربر نمایش میدهند و پیشنهاد بنده به شما این است که این هشدار ها را جدی گرفته و حتماً این گونه مرورگرهایی که به شما در شناسایی سایت های مخرب هشدار میدهند را به روز نگه دارید ،البته نصب برخی add-ons ها و همچنین Plug-in ها در مروگر وب شما کمک خوبی برای این منظور است https- every force- tls یکی از این افزونه ها است که به صورت رایگان برای مرورگر فایرفاکس کار میکند البته همیشه این افزونه ها نمیتوانند خوب باشند برخی از Hackران مخصوصاً افزونه های نا امن نوشته اند اگر از آن افزونه ها استفاده کنید ممکن است مورد حمله قرار گیرید البته این افزونه ها باید مورد تایید شرکت مربوطه باشد.

یکی دیگر از راه کارهای  پیشنهادی به شما کاربران عزیز استفاده از یکی از امنیت های اتصال به یک شبکه در ویدوز 7 است زمانی که شما به یک شبکه متصل میشوید از شما یک سوال میپرسد که سیستم شما در کدام گروه قرار دارد حتماً این پیام را دیده ای اما اگر به آن پنجره پاسخ درست نداده اید یا نمیدانید کدام گزینه را انتخاب کرده اید بهتر است به قسمت Network and Sharing Center رفته و مطابق تصویر زیر جواب مناسبی به پنجره فوق بدهید.

در ویندوز 8 هم زمانی که به یک شبکه جدید متصل میگردید یک پنل در سمت راست مانیتور شما نمایان میگردد مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید سیستم ها و سایر Device های داخل این شبکه را پیدا کنید ؟ که اگر به آن پیام NO بگویید یعنی امنیت شما بالا تر رفته و اغلب زمانی که در یک شبکه عمومی قرار دارید این کار را میتوانید انجام دهید و در قسمت Network و سپس Network Connection Setting شبکه خود را انتخاب کنید در این قسمت میتوانید پاسخ به همان پیام را تغییر دهید

3 نظر

نظرات بسته شدند.