مانیتور لمسی چیست؟ بخش اول

مشخصات مقاله

این مقاله را در فضای مجازی برای دوستان خود ارسال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقاله را با موزیک ملایم زیر مطالعه کنید.

مانیتور لمسی چیست؟  بخش اول
مانیتور لمسی چیست؟

مانیتور لمسی چیست؟ کاربرد های مانیتور لمسی در کجاست؟ چرا باید مانیتور لمسی بخریم؟ نقش مانیتور های لمسی در هوشمند سازی مدارس، دانشگاه ها و موسسات علمی و آموزشی چیست؟ فرق مانیتور لمسی با برد هوشمند چیست؟ مزایای مانیتور لمسی چیست؟ مانیتور لمسی چه کاربرد های در صنعت دارد؟ چه ابعادی از مانیتور لمسی برای هوشمند سازی مناسب است؟ چگونه یک مانیتور لمسی برای آموزش انتخاب کنیم؟ ویژگی های یک مانیتور لمسی خوب چیست؟

برای دریافت پاسخ سوالات بالا پیشنهاد میکنم که ما را تا آخر این مقاله آموزشی همراهی بفرمایید:

مقدمه:

امروزه دیگر هیچ کسی را نمی توان پیدا نمود که آشنایی با تکنولوژی های نوظهور مانند صفحات لمسی آشنایی نداشته باشد. وارد شدن دنیای جدید نمایشگر های کوچک مانند تبلت ها و موبایل ها به طور چشمگیری تمام مردم دنیا را با این صفحات لمسی آشنا نمود. درسته همه ی ما می دانیم قبل از آنکه تبلت ها و یا آی پد ها وارد بازار شوند هم این تکنولوژی وجود داشت ولی با ظهور آنها مردم عادی هم با این تکنولوژی منحصر به فرد آشنا شدند.

سوالی که اکثرا برای ما ایجاد می شود آن است که یک صفحه نمایش لمسی از چه چیزی تشکیل شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این صفحات از یک نمایشگر LCD به همراه لایه های مخصوص که برای دریافت دستورات ورودی از طریق تاچ می باشند تشکیل شده است. روش های مختلفی برای ساخت این صفحات لمسی وجود دارد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم.

روش مقاومتی:

یکی از این روش ها که خیلی هم کاربردی می باشد، روش مقاومتی می باشد و نحوه تشکیل آن همانطور که از نام آن هم معلوم است از دو لایه مقاومتی در کنار هم تشکیل شده است. پایه این روش بر اساس فشاری است که لایه ها بر همدیگر وارد می نمایند.

اگر دقیق تر بخواهیم توضیح بدهیم نحوه کار بدین شکل است که زمانیکه شما یک نقطه را روی صفحه مانیتور لمسی، لمس می کنید یعنی شما در حال فشار دادن یک نقطه با مختصات x و y در آن صفحه نمایش لمسی می باشید.

زمانیکه که این فشار انجام می شود این دو لایه به هم اتصال پیدا میکنند و در این هنگام یک مقدار جریان ( current) از آن نقطه عبور میکند و به تبع آن یک میدان الکتریکی ( Electric Field) در آن منطقه ایجاد می شود که با میدان الکتریکی اولیه متفاوت است، طوریکه یک میدان جدید ایجاد می شود که مقدار این میدان توسط یک ریموت کنترلر قابل تشخیص می باشد.

این پردازشگر متوجه این موضوع می شود که کدام یک مختصات به عنوان نقطه لمس شده کاربر در صفحه نمایش بود و سپس به زبان قابل درک توسط سیستم عامل در می آید و در مرحله آخر دستور مورد نظر که می تواند ایجاد یک نقطه یا … باشد را اجرا می نماید .

مزیت مهمی که در استفاده از این روش با آن روبرو هستیم:

یکی از مزیتهای فوق العاده مهم این روش آن است که دیگر در این روش اهمیتی ندارد که ما از چه چیزی برای لمس کردن استفاده میکنیم و چه لمس صفحه از طریق دست باشد یا دستکش و یا هر ابزار دیگر با توجه به تئوری فشار که در بالا توضیح داد امکان پذیر می باشد.

روش خازنی:

در مقابل روش مقاومتی، روش خازنی قرار دارد که نحوه کار آن تقریبا مشابه با روش مقاومتی می باشد ولی  تفاوتی که وجود دارد آن است که مختصات وارد شده x و y  در این روش دارای بار الکتریکی می باشند که ظرفیت خازنی و میدان الکتریکی آنها ثابت  می باشد.

شما زمانیکه صفحه لمسی را با انگشت خود لمس میکنید، میدان الکتریکی موجود در انگشتان شما باعث تغییر میدان الکتریکی می شوند و این E∆  توسط یک سنسور به طور کامل تشخیص داده می شود و سیستم عامل هم توسط یک پردازنده نقطه مورد نظر را شناسایی و دستور مورد نظر را اجرا می نماید.

مزایا و معایب روش خازنی:

از مزایای بسیار مهم این روش بالات بودن لمس های ارائه شده در آن می باشد که می توان مالتی تاچ به اندازه بالا باشد ولی عیب بزرگی که این روش نسبت به روش مقاومتی دارد، آن است که تنها و تنها بر اساس رسانای دست قابل تشخیص است و شما نمیتوانید از ابزار های دیگری همچون اشیا و یا حتی دستکش استفاده نمایید. اکثر گوشی موبایل های اندرویدی و تمامی گوشی های آیفون از این روش برای ساخت صفحات لمسی خود استفاده می نماید که قیمت این روش کمی گرانتر از روش مقاومتی می باشد.

این مقاله ادامه دارد و لطفا بخش های دیگر آن را نیز مطالعه بفرمایید.

گروه فنی و مهندسی فراشبکه نوین با سال ها تجربه در هوشمند سازی و همچنین فروش انواع مانیتور های لمسی آماده ارائه خدمات می باشد. برای خرید یا اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از محصولات ما با شماره های زیر در ارتباط باشید.

09120234651

09120917803

3 نظر

  • جالب بود، نحوه تاچ کردن مانیتور های لمسی رو تازه متوجه شدم به چه شکل است.
    یه سوال داشتم چطور می توان میزان تاخیر در تاج رو محاسبه کرد؟ آیا یک فرمول خاصی دارد و میتوان بدون استفاده از ابزار بدست آورد یا باید دستگاه اندازه گیری مخصوصی داشته باشیم؟
    ممنون از پاسخ شما

    • با سلام و احترام،
      بله میزان محاسبه تاخیر در تاچ رو میتوان به سادگی روی تمامی نمایشگر های لمسی ما با استفاده از فرمول بدست آورد.
      نحوه محاسبات به ایمیل حضرتعالی به صورت کامل همراه با ویدیو ارسال گردید.
      موفق باشید.

  • من از تیم فنی آقای جعفری برای برگزاری صفر تا صد هوشمند سازی دبیرستان فرزانگان قم نهایت تشکر رو دارم، اول بابت کیفیت بالای پنل ها و دوم بابت برگزاری کلاس های آنلاین به طور کاملا رایگان.
    امیدوارم همیشه موفق باشند.
    محسنی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.