آشنائی با ویروس های کامپیوتر

مشخصات مقاله

این مقاله را در فضای مجازی برای دوستان خود ارسال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقاله را با موزیک ملایم زیر مطالعه کنید.

آشنائی با ویروس های کامپیوتر

آشنایی با ویروس های کامپیوتر

 

ویروس
امروزه یکی از مشکلات کامپیوتری که بسیاری از دانشجویان یا به طور کلی افراد را به خودت درگیر کرده ویروس (virus) های کامپیوتری و خلاصی از شر آن ها می باشد. که سوالات زیادی در این حیطه ذهنشان را درگیر میکند، سوالاتی از قبیل:

ویروس های کامپیوتر و راه های مقابله با آن کدامند؟ قوی ترین ویروس های کامپیوتر کدامند؟ خطرناک ترین ویروس های کامپیوتر چیست؟ انواع ویروس های کامپیوتر کدامند؟ ویروس رایانه ای مشهور کدامند؟ تاریخچه ویروس های کامپیوتر چیست؟ جدیدترین ویروس های کامپیوتر کدامند؟ انواع ویروس های کامپیوتر کدامند؟ انواع آنتی ویروس های کامپیوتر کدامند؟

ویروس ها چگونه منتشر می شوند

اگر کسی چیزی در مورد کامپیوتر ها نداند این را می داند که ویروسها مخرب هستند و باید کامپیوتر خود را در برابر هجوم آنها حافظت کند. کمپانی های ضد ویروس ( آنتی ویروس ) تعداد زیادی ویروس را ساپورت می کنند. ولی هیچ کدام از آنها کامل نیستند. آنتی ویروسهای امروزی بیشتر عمل حفاظت را به طور واکنشی انجام می دهند تا به صورت کنشی. یعنی برای برای اینکه آنتی ویروس شما متوجه ویروس جدید در کامپیوتر شود باید تا آخرین بیت وارد کامپیوتر شما شود و شروع به فعالیت کند. سناریوی پخش یک ویروس جدید در اینترنت و عکس العمل شرکت های آنتی ویروس در برابر آن به صورت زیر است:

  • ابتدا یک ویروس به طور متوسط صد هزار کامپیوتر را مورد هجوم قرار می دهد.
  • سپس شرکت های آنتی ویروس شروع به ساختن پکیج برای آنها می کنند.
  • در مرحله بعد این پکیج در اختیار عموم قرار می گیرد.

مشکل این است که ممکن است کامپیوتر شما قبل از ساختن این پکیج مورد حمله قرار گیرد. مشکل دیگر این است که اکثر افراد آنتی ویروس کامپیوتر خود را « به روز » یا « up to date » نمی کنند. کمپانی های ضد ویروس بیشتر به صورت اکتشافی عمل می کنند. و این کار را بوسیله برنامه های آشکار سازی انجام می دهند.

این برنامه ها کلیه اعمالی را که در کامپیوتر بوسیله برنامه های دیگر انجام می شود تحت نظر می گیرند و هر گاه این اعمال با کارهایی که یک ویروس در کامپیوتر انجام می دهد مطابقت کند آن را به عنوان یک ویروس شناسایی می کنند.سپس جلوی فعالیت آن را می گیرند و همچنین وجود ویروس را به کاربر گوشزد می کنند. با عمل کردن این برنامه آشکار ساز در نرم افزار آنتی ویروس هر گاه یک برنامه فعالیت مشکوکی انجام دهد به کاربر هشدار می دهد و احتمالاً جلوی انتشار ویروس گرفته می شود. این عمل باعث می شود کامپیوتر ها کمتر آلوده شوند.

نرم افزار آنتی ویروس باید به گونه ای تنظیم شود که که روزانه به طور اتوماتیک اجرا شود که شامل به روز کردن و اسکن کردن است.

برنامه های اکتشافی (Heuristics ) این فرصت را می دهند که زودتر جلوی انتشار ویروس ها گرفته شود. هر چند استفاده از این برنامه ها یک راه صددرصد فراگیر نیست. ولی بسیار مشکل گشا است. و حساسیت این برنامه ها به

تنظیم سطح حفاظت ( Level Setting ) در نرم افزار آنتی ویروس بستگی دارد. یعنی آنتی ویروسی که در کامپیوتر شما نصب شده است و تنظیمات آن  به شما درکشف ویروسها کمک می کند

ویروسها و مشکلات آن ها در اینترنت

ویروسهای کامپیوتری شهرت زیادی در تلوزیون و روزنامه پیدا کرده اند بخصوص اکنون که افراد زیادی از اینترنت استفاده می کنند حتی تصور اینکه کل کامپیوتر شما در اثر بازدید از یک صفحه وب و یا باز کردن یک email بهم ریخته و کارهایتان از بین ربته غیر قابل بخشش است.

یک ویروس تکه code ای است (نوشته می شود بوسیله یک انسان مریض که وقت زیادی دارد ) که خود را می چسباند. به برنامه های کامپیوتری و خود را منتشر می کند. ویروسها معمولاً اعمال ناخوشایندی روی کامپیوتر و برنامه های آن انجام می دهند. مشکلی که ویروس بوجود می آورد می تواند یک مشکل ساده باشد. ( مانند باز کردن یک پنجره با یک پیام عاشقانه که هر روز در سر وقت مقرر انجام می شود.) یا فوق العاده خطرناک باشد. ( همه فایلهای موجود در کامپیوترتان را پاک کند) معمولاً زمانیکه کامپیوتر شما به یک ویروس آلوده می شود. شما متوجه نمی شوید ( اگر آلوده شدن به ویروس آشکار بود نمی توانست به سادگی گسترش پیده کند.) احتمالاً کامپیوتر شما شروع به انجام کارهای عجیب و غریب خواهد کرد برنامه ها اجرا نمی شوند فایلهایتان در حال از دست رفتن هستند یا صدمه به کامپیوتر شما وارد می شود.

شما با اجرا کردن برنامه های غیر قابل اعتماد در کامپیوترتان با ویروسها مواجه می شوید ویروسها نمی توانند فایلهی صرفاً اطلاعاتی را آلوده کنند ( مثلاً عکسها و فایلهای متن ) آنها باید یک برنامه را اجرا کنند تا بتوانند گسترش پیدا کنند.

متاسفانه مرز بین یک فایل اطلاعاتی و یک فایل قابل اجرا خیلی کم رنگ شده است. برای مثال فایلهی Word و Excel می توانند شامل زیر برنامه هایی ( Macros ) باشند که کارهای مختلفی را انجام می دهند. بنابراین این فایلها می توانند شامل ویروس باشند اگر می خواهید در برابر ویروسها ایمن باشید باید در کامپیوترتان یک آنتی ویروس نصب کنید مطمئن شوید که مرتباً ویروسها را برای آنتی ویروس خود update می کنید ( که شامل مشخصات ویروسهای جدید است ).  باید مواظب فایلهایی که افراد مختلف بوسیله فلاپی دیسکها به شما می دهند باشید یا فایلهایی

که بوسیله e-mail برای شما می فرستند. همیشه نرم افزار شناسایی ویروس را برای هر  فایلی که از آن مطمئن نیستید اجرا کنید به یاد داشته باشید که دیگران همیشه می توانند فایلهای ویروسی را به شما انتقال دهند بدون اینکه درباره آنها اطلاعی داشته باشند بنابراین فقط به دلیل اینکه این فایل از مطمئن ترین دوست شما گرفته شده است به این معنی نیست که حتماً ویروسی نیست!

 

شوخی های مزاحم در اینترنت

یک مشکل بسیار گسترده در اینترنت وجود دارد و آن پیغامهای الکترونیکی که در مورد یک ویروس هشدار می دهند و این هشدار در مورد یک email با یک عنوان ( subject ) مشخص می باشد که این email ها ویروس های خطرناک هستند و به کامپیوتر شما آسیب می رسانند.

مثال:

Please do not open up any mail that has this title.
It will erase your whole hard drive. This is a new
e-mail virus and not a lot of people know about
it, just let everyone know, so they won’t be a victim.
Please forward this e-mail to you friends!!!
Remember the title: JOIN THE CREW.

اگر شما email ای مانند این دیدید آن را برای کسی نفرستید! ویروسهای “Jion The Crew” و “It Takes Guts to Say ‘Jesus'” شوخی هستند! ویروسهای شوخی دیگری وجود دارند مانند:

“Win a Hliday” , “AOL4Free” , “Pen Pal Greetings”, “ghost” , “Deeyenda”

و بد نام ترین آنها “Good times” است.

ویژگیهای اخطار ویروسهای شوخی:

  • تأکید بسیار
  • یک هشدار که ویروس فقط با باز کردن پیغام فعال می شود. ( شما نمی توانید فقط با باز کردن یک پیفام آلوده شوید مگر اینکه یک پیوست ( attachment ) را باز کنید.
  • کلمات « این یک ویروس جدید است که بسیاری از مردم آن را نمی شناسند » در آن دیده می شود
  • دستور العملها به شما می گویند که با دنبال کردن یک لینک آن را برایکسانیکه می شناسید بفرستید.
  • با اشاره به اینکه ویروس روز قبل بوسیله یک شرکت یا گروه کامپیوتری معتبر مانند “IBM” یا “Microsoft’ و یا … اعلام شده است می خواهند هشدار خود موجه جلوه دهند.

ویژگیهایی که نشان می دهند این ویروس مربوط به یک ویروس واقعی است عبارتند از 

  • پیغام به شکل ساده و زبان منطقی و مستدل بیان شده است ( بدون هیچگونه بزرگنمایی در لغات )
  • پیغام در مورد باز کردن یک بایل الصاقی ( attachment ) هشدار نی دهد
  • پیغام آدرس سایت معتبری را می دهد که در آن می توانید در مورد ویروس اطلاعات بیشتری پیدا کنید.
  • در پیغام اطلاعاتی در مورد اینکه اگر کامپیوتر شما آلوده به ویروس شد چه کار باید انجام دهید به شما اطلاعاتی میدهد.
  • در پیغام از شما خواسته نمی شود که آن را برای کسی بفرستید.

کرم ها

کرمها اصولاً ویروس نیستند با این وجود تفاوت بین آنها بسیار اندک است. و معمولاً در اخبار روزمره آنها را با یکدیگر اشتباه می گیرند. ویروسها یک کامپیوتر منفرد را آلوده می کنند. وسعی نمی کنند به کامپیوتر دیگری راه پیدا کنند کرمها به کامپیوترهای دیگر انتقال پیدا می کنند با اعمال شما. ( مثلاً با اشتراک گذاشتن  فایلها بوسیله email یا بوسیله فلاپی دیسک ها کرمها به شدت علاقه مندند که فقط خود را در میان یک شبکه گسترش دهند. آنها به طور خود کار خودشان را به کامپیوترهای دیگر انتقال می دهند. به علت اینکه انتقال آنها بین کامپیوترها به طور خودکار انجام می پذیرد سرعت گسترش آنها بسیار سریعتر از ویروسها است.

معمولترین راه گسترش یک کرم این است که خود را به همه آدرسهای email ای که شما در address book خ.د لیست کرده اید برساند یا outlook شرکت مایکروسافت برنامه email ای است که بیشترین آسیب پذیری را در برابر حمله کرمها دارد فقط به این دلیل که عمومی ترین برنامه است برای کاهش دادن احتمال آلوده شدن به کرمها شما می توانید مراحل زیر را اجرا کنید:

  • هیچ فایل الصاقی ( attachment ) غیر منتظره ای را در email های خود باز نکنید ( بخصوص آنهایی را که شامل پیغامهای معمول مانند در این جا فایلی که شما درخواست کرده اید وجود دارد. ) هر چند آنها از منابع مطمئنی برای شما ارسال شده باشند. برای فرستنده email ای بفرستید (reply ) و از او سئوال کنید او واقعاً چنین فایلی برای شما فرستاده است یا نه؟
  • یک آنتی ویروس نصب کنید و آن را مرتباً up to date کنید.
  • اگر ممکن است از نرم افزار email ای به قیر از Outlook Express استفاده کنید.

 

کرمی که به خوبی منتشر شده “Love Letter” نام دارد که با فرستادن خود به آدرس email ای که در address book نرم افزار Outlook Express وجود دارند منتشر می شود. به راحتی کپی کردن فایل در کامپیوتر قربانی خود را وارد می کند و با یک عنوان به صورت “I LOVE YOU”  وارد می شود و پیغام آن به صورت زیر است :

“Rindly chek the attached LOVE LETTER coming from me”

بدلیل اینکه email از یک فرد شناخته شده برای گیرنده ارسال شده است بسیاری از مردم گول می خورند و کرم در حجم وسیع گسترش پیدا می کند. اگر چه به کامپیوتر قربانی آسیب وارد می شود ولی آسیب اصلی به کل شبکه وارد می شود و همه آن را آلوده می کند.

اسب تراوا چیز جالبی بنظر می رسد اما چیزهای آسیب رسان و کثیفی در بر دارد. و در لباس خدمات مفید یا پیوستهای ( attachments ) جذاب در email مثلاً یک screen saver پخش می شود. آنها فایلهی الصاقی برای شما می فرستند که آنقدر برای شما جالب است که آنها را برای دوستانتان می فرستید. در حالیکه آثار مخرب آن پنهان بوده با تأخیر عمل می کند بنابراین شما نمی دانید چیزی که در حال فرستادن آن هستید یک فایل خطرناک است.

در مواقع دیگر این کرمها تکثیر می شوند مانند یک کرم اینترنتی و خود را به صورت اتوماتیک به کامپیوترهای دیگر می رسانند و معمولاً از Outlook Express استفاده می کنند.

امنیت در اینترنت

امنیت در اینترنت مهم است بخصوص برای کودکان اگر شما صاحب فرزندانی هستید. که نگران گشت گذار آنها در اینترنت هستید که ممکن است از سایتهای غیر اخلاقی سر در بیاورند. ممکن است بخواهید از نرم افزارهای فیلترینگ استفاده کنید. نرم افزارهای فیلترینگ می توانند بیشتر سایتهای ناشایست را مسدود کنند. و معولاً می توان آنها را بوسیله یک password غیر فعال کرد. یک مشکل نرم افزارهای فیلترینگ این است که تعدادی از سایتهای بدون مشکل را هم مسدود می کنند. مثلاً زمانیکه اطلاعاتی در مورد سرطان سینه بخواهید ممکن است. این نرم افزار لغت سینه را به عنوان یک لغت ناشایست منظور کند. موارد دیگر برای امنیت در اینترنت به قرار زیر است:

  • در سایتهای شخصی یا در هنگام chat اطلاعاتی مانند آدرس خود یا شماره تلفن خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
  • اگر شما chat می کنید یا با شخصی بوسیله e-mail که به او اطمینان کامل نداردید ناحیه ای را که منطقه مورد سکونت خود را به او اطلاع ندهید.

 

  • اطلاعات شخصی از قبیل آدرس یا شماره حساب بانکی یا شماره کارت اعتباری را در email ها وارد نکنید. یا آنها را در فیلدهای خواسته شده در یک سایت غیر ایمن وارد نکنید بنابراین همیشه قبل از دادن این اطلاعات مطمئن شوید. در یک سایت ایمن هستید و بعد شماره کارت اعتباری خود را برای خرید وارد کنید. تشخیص یک سایت ایمن از غیر ایمن معمولاً بسیار ساده است زیرا یک سرور ایمن با “https://” در فیلد آدرس ظاهر می شود. و حال آنکه یک سرور غیر ایمن با “http://” شروع می شود. سرورهای ایمن اطلاعات شما را به رمز در می آورند. بنابراین هیچکس به غیر از شما و کامپیوتری که در سمت دیگر است نمی تواند این اطلاعات را در یافت کند.
  • از یک ویروس یاب استفاده کنید. از سایتهای غیر مطمئن یا email های مشکوک فایلی Doanload نکنید. حتی اگر یک ویروس یاب دارید خیلی مواظب باشید. زیرا ممکن است با ویروس جدیدی مواجه شوید که نرم افزار ضد ویروس شما نتواند آن را تشخیص دهد. برای یک یک حفاظت خوب همیشه آنتی ویروس خود را up date (به روز) نگه دارید.

شما کاربران و مشتریان گرامی می توانید از شماره های تماس زیر برای بازدید و امکان سنجی از محل با مشاوران ما در ارتباط باشید.

1 نظر

  • ویروس های کامپیوتر و راه های مقابله با آن کدامند؟ قوی ترین ویروس های کامپیوتر کدامند؟ خطرناک ترین ویروس های کامپیوتر چیست؟ انواع ویروس های کامپیوتر کدامند؟ ویروس رایانه ای مشهور کدامند؟ تاریخچه ویروس های کامپیوتر چیست؟ جدیدترین ویروس های کامپیوتر کدامند؟ انواع ویروس های کامپیوتر کدامند؟ انواع آنتی ویروس های کامپیوتر کدامند؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.