نحوه نصب دکل دوربین های مداربسته

مشخصات مقاله

این مقاله را در فضای مجازی برای دوستان خود ارسال کنید

پیشنهاد میکنیم این مقاله را با موزیک ملایم زیر مطالعه کنید.

نحوه نصب دکل دوربین های مداربسته

دوربین مدار بسته و نکاتی برای نصب دکل

دوربین مدار بسته و نکاتی برای نصب دکل

به نصب دوربین های مدار بسته در فواصل مناسب برای تحت نظر گرفتن محدوده مد نظر با توجه به ارتقا سطح کیفیت تصویر و ضبط دوربین های مداربسته در سال های اخیر، نیاز می باشد، سیستم های حفاظتی نظارتی جزو مهمترین ابزارهای امنیتی در سنوات گذشته به شمار می آید.

دکل های ایستاده و دستک ها، به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای نصب دوربین مداربسته می باشد که در این مقاله قصد داریم اطلاعات مناسبی راجع به این ابزارها ارائه دهیم.

معمولا برای نظارت هر چه بهتر از محیط، از پایه و دکل استفاده می شود که انواع گوناگونی را با توجه به نوع استفاده، دارد.

به منظور نصب بر روی دیوارها، پشت بام ها و …، پایه ها و دستک ها به کار برده می شوند تا با افزایش فاصله دوربین مدار بسته از سطح زمین، کیفیت بهتری را در تصاویر ارائه شده از محیط داشته باشیم، البته به منظور بهبود فاصله دوربین از زمین، دکل ها بر روی زمین نصب می شوند.

جنس دکل دوربین مدار بسته:

از آهن با روکش گالوانیزه یا بدون روکش معمولا در دکل های دوربین مدار بسته استفاده می شود، البته ممکن است دکل از جنس آلومینیوم یا آلیاژهایی از آلومینیوم، در موارد خاصی تولید شده باشد.

انواع دکل دوربین مدار بسته:

  • دکل های مکعبی

از قوطی یا پروفیل های آهنی، این دکل ها ساخته می شوند و از قیمت مناسبی با توجه به ساختارشان برخوردار هستند، تا 5 متر با توجه به مقاومت کم آنها قابل استفاده می باشند که عموما به شکل T یا L  هستند.

  • دکل های لوله ای

از لوله های گالوانیزه یا سیاه، این دکل ها ساخته می شوند و از مقاومت بهتری نسبت به دکل های مکعبی با توجه به استوانه ای بودن ستون، برخوردار هستند و اغلب مقاومت خوبی در برابر باد و فشارهای فیزیکی نشان داده و معمولا تا ارتفاع 10 متر قابل استفاده می باشد .

  • دکل های چند وجهی

از اتصال ترکیب سازه های کوچک جوش داده شده به هم، ساخته می شوند و جزو حرفه ای ترین نوع دکل ها به شمار می آید که اغلب دارای قاعده ی 6 یا 8 وجهی می باشد. این نوع دکل ها از مقاومت فیزیکی بالایی در برابر ضربات، باد و طوفان به دلیل ساختار عمودی و شکل مخروطی شان، برخوردار هستند. در اشکال و انواع گوناگون و نامحدود، دکل های چند وجهی تولید می شوند.

غالبا هزینه ساخت این دکل ها بالاتر از دکل های دیگر میباشد.

  • دکل های ماژولار

در مکان های باد خیز از این نوع دکل ها با توجه به ساختارشان استفاده می شود، شبیه به دکل های مخابراتی می باشند و در مقابل ضربات فیزیکی آسیب پذیر هستند.

موارد پر کاربرد دکل های  دوربین مدار بسته:

  • دکل به منظور نصب دوربین های کنترل محدوده طرح ترافیک
  • دکل به منظور نصب دوربین های ثبت تخلف راهنمایی و رانندگی
  • دکل به منظور نصب دوربین های نظارت تصویری
  • دکل به منظور نصب دوربین های امنیتی مداربسته

رعایت نکاتی برای ساخت و طراحی دکل و پایه های دوربین حائز اهمیت است:

  • تعیین زاویه و ارتفاع مورد نیاز جهت نصب دوربین مداربسته متناسب با مکانی که نظارت آن مد نظر می باشد.
  • تعیین نوع دوربین با توجه موقعیت و اهداف نظارت تصویری.
  • تعیین الگوی ظاهری و نوع نمای دکل با توجه به منابع اقتصادی و موقعیت بومی محل اجرای سیستم.
  • تعیین نوع پوشش و رنگ متناسب با موقعیت جغرافیایی مورد نظر.
  • تعیین مکان نصب و نحوه اجرای دکل.
  • تعیین و بررسی بودجه و زمان.

مراحل ساخت دکل و موارد مهم در انتخاب آن:

مراحل ساخت دکل و موارد مهم در انتخاب آن:

هدف از نصب دوربین، کنترل و نظارت بر کدام مکان یا موقعیت، مواردی است که در ابتدای ساخت یک دکل باید در نظر گرفته شود. ارتفاع و زاویه دکل پس از مذاکره با کارفرما و جلب نظر ایشان و اعمال دید فنی بر موقعیت تعیین شده، مشخص می گردد. در گام بعدی انتخاب نوع دوربین، لنز دوربین (گردان یا ثابت) و انتخاب دوربین بر اساس اینکه کنترل بر مکان، اشیا، افراد و … قرار هست صورت بگیرد، با توجه به موقعیت قرار گیری و فاصله دوربین از هدف مورد نظر، صورت می پذیرد که برای تعیین مشخصات یک دکل مناسب، یکی از مهم ترین پارامترها می باشد.

بدون شک طراحی دکلی که برای یک دوربین ثابت با لنز معمولی می باشد تفاوت بسیاری با دکلی که برای دوربین کنترل پلاک و یا دوربین 32x گردان طراحی شده است، خواهد داشت، به دلیل اینکه وزش باد و اثر آن بر لرزش دکل تاثیر چندانی در افت کیفیت تصویر دوربین ثابت با لنز معمولی که برای کنترل محیط پیرامون دوربین بکار رفته شده، ندارد ولی همین لرزش می تواند در یک دوربین گردان با زوم 32x که برای کنترل مکان هایی دورتر از محل نصب دوربین به کار می رود منجر به افت کیفیت تصویر و گاهی عدم وضوح کامل در تصویر شود. بنابراین لازم است با دقت در پارامترهایی نظیر متریال بکار رفته، قطر و ضخامت ورق، دکل هایی با طراحی ایده آل تری برای دوربین های با زوم دقیق تر نسبت به دکل های دوربین ثابت ساخته شوند.

پیشنهاد می شود، در دکل های با ارتفاع بلند، دکل به شکل یکپارچه ساخته شود و یا اینکه از اتصال پیچ و مهره و فلنچ با اتصال over lab و یا تلسکوپی که چند تکه از دکل را با فشار در هم فرو می کنند، در صورت چند تکه بودن استفاده گردد، که برای استفاده در نوع دوربین های fast doom به هیچ وجه توصیه نمی شود، به دلیل اینکه معمولا از این اتصال برای دکل های روشنایی استفاده می شود و اتصال محکم و بدون لرزشی برای یک دکل دوربین نمی باشد. دکل 8 و یا 12 وجهی خود ایستا با اتصال پیچ و مهره و فلنچ، بهترین نوع دکل برای نصب دوربین FAST DOOM می باشد.

بنابراین با توجه به سرعت منطقه ای باد، نوع دوربین بکار گرفته شده و موقعیت نصب دکل، طراحی درست یک دکل ایده آل صورت می پذیرد.

طراحی ظاهر و نمای بیرونی و توجه به دورنمای یک دکل تحت عنوان دکل دوربین، یکی دیگر از پارامتر های طراحی دکل می باشد چرا که لازم است بین موقعیت محل و فرهنگ بومی محلی منطقه مورد حفاظت و تمام اجزای سیستم حفاظت، هماهنگی وجود داشته باشد.

گاهی لازم است ظاهر دکل و دوربین استفاده شده در یک منطقه ترافیکی یا یک پالایشگاه رعب آور و کاملا آشکار باشد و گاهی با ظاهری معمولی و حتی شبیه یک دکل روشنایی و به اصطلاح استتار در یک منطقه نظامی و یا حراست فرودگاه استفاده شود که در طراحی ظاهر یک دکل هدف کارفرما از نظارت و موقعیت بومی بزرگترین پارامتر به شمار می آید.

تعیین پوشش دکل با توجه به موقعیت جغرافیایی و اهداف کارفرما از میان پوشش های ذکر شده در زیر گام بعدی کار می باشد :

  • گالوانیزه گرم
  • رنگ اپوکسی
  • رنگ معمولی

گالوانیزه گرم دارای کیفیت، هزینه و عمر بیشتری نسبت به همه انواع پوشش ها می باشد، ضخامت آن 120-50 میکرومتر بوده و عمری بیش از 50سال درصورت استفاده از مواد مرغوب و دیگرشرایط مناسب، خواهد داشت و در مناطق با رطوبت بالا بسیار کاربرد دارد. در این پوشش دهی دکل را به وان محتوی روی مذاب پس از ساخت و سیر مراحل مختلف اسیدشویی، چربی گیری و … وارد کرده و بعد از گذشت چند دقیقه بیرون آورده و سرد می کنند که به منظور داشتن ایده آل ترین سطح کیفیت، تمامی مراحل بایستی تحت نظارت کارشناس مجرب صورت بپذیرد.

پوشش نوع دوم، رنگ اپوکسی ساخته شده از مشتقات مواد پلیمری و یک نوع پوشش ضد آب و آتش می باشد. از یک دستگاه نیمه اتوماتیک رنگ پاش و یا قلم مو در این پوشش دهی که غالبا بر روی سطح بیرونی صورت میگیرد، استفاده می شود. نسبت به گالوانیزه این پوشش از هزینه و عمر کمتری برخوردار بوده و در مکان های رطوبت دار کاربرد مطلوبی دارد.

استفاده از رنگ های معمولی، نوع سوم پوشش ها می باشد که در صدر توجهات اقتصادی به دلیل ارزان بودن، قرار دارد که البته در مکان آخر از منظر کیفی و فنی قرار می گیرد و هر چند وقت یکبار کارفرما می بایست روی دکل نصب شده را تجدید پوشش نماید. از این نوع پوشش معمولا در مکان های گرم و خشک استفاده می شود.

نصب دکل ها:

نصب دکل ها معمولا بر روی زمین، پشت بام و یا دیوار صورت می گیرد، در نظر گرفتن زیر ساخت های نصب دکل، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر طراحی آن می باشد. بایستی فونداسیون مناسب با شرایط دکل و نوع خاک منطقه در صورت نصب دکل بر روی زمین، طراحی و ساخته شود که با توجه به زمان پروژه می تواند در محل و یا به صورت پیش ساخته باشد.

استفاده و به کارگیری سیستم ارتینگ یا گراندینگ یکی از نکات مهم در نصب دکل می باشد که از موارد مهم آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • فراهم آوردن شرایط ایده‌ال جهت کار
  • حفاظت و ایمنی جان انسان
  • جلوگیری از ولتاژ تماسی
  • حذف ولتاژ اضافی
  • اطمینان از قابلیت کار الکتریکی
  • جلوگیری از ولتاژهای نا خواسته و صاعقه
  • پتانسیل بودن تجهیزات نصب‌شده در سایت های الکترونیکی و کارکرد صحیح آنها به ویژه تجهیزات دیجیتال و انتقال دیتا
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.